نوشته شده توسط : مهدی پدرام اصل

 

 

هموروئید چیست ؟

هموروئید یا بواسیر از بیماری های شایع مقعدی است که امروزه گسترش زیادی در میان جوامع پیدا کرده است. هموروئید به معنی تورم بالشتک هایی به همین نام در ناحیه مقعد است، در صورتی که این بالشتک های خونی پاره شوند، امکان خونریزی از مقعد نیز وجود دارد. هموروئید در اثر وارد آمدن فشار بیش از اندازه به مقعد ایجاد شده و در موارد شدید می تواند موجب پرولاپس یا بیرون زدگی از مقعد شود. هموروئید علائمی از جمله درد، خونریزی،سوزش، خارش و … را به همراه دارد.

روش های درمان سرپایی هموروئید

مهمترین روش های درمان سرپایی و سریع هموروئید به این شرح است :

  • رابربند : این روش شامل استفاده از کش لاستیکی به دور هموروئید و در واقع قطع جریان خونرسانی به مقعد است. این روش ممکن است همراه با درد شدیدی باشد و میزان تاثیر گذاری آن قطعی نیست.

رابربند

  • درمان با لیزر یا انعقاد مادون قرمز : این روش شامل استفاده از اشعه مادون قرمز برای انعقاد خون درون بافت هموروئیدی و از بین بردن این بافت است. با استفاده از این روش سوختگی جزئی در بافت هموروئید ایجاد می کنند، تا از این طریق جریان خون ورودی به بافت هموروئید قطع شود.درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر  بدون درد و خونریزی بوده و روش قطعی درمان  به شمار می رود.

درمان با لیزر

  • اسکلروتراپی یا تزریق داخل هموروئید :  در این روش مایع درون بافت هموروئید تزریق می کنند تا خونریزی قطع شده و از بیرون زدن بافت نیز جلوگیری می شود.

اسکلروتراپی

  • استاپلر:استاپلر یا هموروئیدوپکسی (PPH) یکی از روش های درمان هموروئید یا همان گشاد شدن عروق در ناحیه مقعد است، برای انجام این روش درمانی نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست بلکه می توان این عمل را در مطب پزشک و تحت بیهوشی نیز انجام داد. هدف از انجام این درمان قطع جریان خونرسانی به بواسیر و در نهایت از بین بردن آن است.

استاپلر

مراقبت های بعد از درمان سرپایی

رعایت برخی از نکات بعد از انجام درمان های سرپایی می تواند به تاثیری گذاری بیشتر این روش ها کمک نماید. برخی از نکات عبارتند از :

  • درمان یبوست : برای درمان یبوست که احتمالاً عامل هموروئید بوده می توانیم مصرف غذاهای فیبردار را در رژیم غذایی خود بگنجانید زیرا این خوراکی ها با افزایش حجم مدفوع می توانند یبوست را درمان نمایند.
  • مصرف مایعات : قرار دادن مایعات و آب به شدت در درمان یبوست موثر است و مصرف آن برای بیمارانی که به تازگی درمان خود را انجام داده اند توصیه می شود.
  • فعالیت بدنی :  یکی از راهکارهای درمان یبوست و نیز جلوگیری از عود مجدد هموروئید افزایش فعالیت بدنی و انجام ورزشهای سبک است که می تواند به درمان شما کمک نماید.
  • رعایت بهداشت : حفظ بهداشت می تواند به درمان شما اثر گذار باشد و از عود و عفونت بیماری جلوگیری نماید.
  • حمام سیتز : این روش درمانی شامل نشستن در لگن آب گرم برای مدت 15 دقیقه در سه نوبت می باشد. این کار به افزایش گردش خون در این ناحیه و درمان سریع تر کمک می نماید.
  • دارو : لازم است بعد از درمان تمامی دستورهای پزشک را رعایت نمایید، و مصرف داروهای مسکن و آنتی بیوتیک که در جلوگیری از درد و عفونت تاثیرگذار است را فراموش نکنید.


:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پدرام اصل

نفخ مشکل شایعی است که بسیاری از افراد در برخی از مراحل زندگی خود دچار آن می شوند. نفخ شکم در اثر افزایش میزان گاز در روده ها ایجاد می شود، و اینکه چطور اتساع روده موجب نفخ می شود، هنوز به طور کامل مشخص نشده است. یکی از علل مهم نفخ مصرف غذاهای بیش از اندازه چرب است که تخلیه روده را با تاخیر مواجه  کرده و موجب نفخ شکم می شود.

 

بیشتر بخوانید:

البته شدت این مشکل در افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر شدید تر است زیرا که روده این افراد به شدت به نفخ و یا اتساع حساس بوده و حتی مقداری گاز طبیعی در روده نیز برای آنها مشکل ساز است. همچنین در این افراد حرکات دستگاه گوارش نظم نداشته و همین امر موجب می شود، محتویات گوارش به سمت پایین هدایت نشوند در نتیجه مشکلات گوارشی نظیر نفخ را بیشتر از دیگران تجربه  می کنند.

نشانه نفخ شکم

یکی از نشانه های نفخ شکم، اتساع آن است. اتساع شکم به علت شل شدن عضلات شکمی و به طور طبیعی جهت تسکین ناراحتی فرد روی می دهد. البته راهکار از بین بردن اتساع شکم دراز کشیدن و منقبض نمودن عضلات شکمی است.

علت نفخ

از آنجایی که درمان نفخ شکم مشکل است، بهترین راهکار برای این موضوع جلوگیری از نفخ یا شناخت علل ایجاد نفخ است. یکی از علل شایع نفخ مصرف غذاهای پر فیبر است، البته در برخی افراد این غذاها، به علت جذب آب درون روده، موجب کاهش سرعت اتساع روده شده و از حرکات نامنظم روده که موجب نفخ شکم می شود، جلوگیری به عمل می آید. یکی دیگر از علل مهم که عاملی برای نفخ شکم است، استرس و اضطراب است که با نامنظم شدن حرکات روده و نفخ در ارتباط است. البته در برخی موارد نفخ مداوم شکم از علائم بیماری های خاصی مانند کرون و حتی تومورهای روده بزرگ است و فرد همراه با نفخ علائم دیگری را نیز تجربه می کند، از همین جهت لازم است برای بررسی های بیشتر با پزشک مشورت نمایید.

درمان نفخ شکم

یوگا

برای درمان نفخ، لازم است در مرحله اول فرد مصرف غذاهای نفاخ نظیر حبوبات را کاهش دهد. برخی از افراد با مصرف زغال چوب فعال شده یا داروهایی که حاوی سایمتیکون هستند، احساس بهبودی می کنند. چند راهکار سریع برای درمان نفخ شکم به این شرح است :

  • پیاده روی : فعالیت فیزیکی می تواند به نظم دادن به حرکات روده و نیز خروج گاز اضافی از بدن کمک نماید.
  • یوگا : برخی از حرکات یوگا عضلات روده را به گونه ای تنظیم می کند که گاز اضافی از روده خارج شده و نفخ شکم کاهش یابد.
  • قرص نعناع : مصرف این قرص در رفع سوء هاضمه موثر باشد. این قرص با آرام کردن ماهیچه های روده موجب حرکات موثر تر گاز و مدفوع در روده ها می شود. افرادی که سوزش سردل دارند نباید از این قرص استفاده کنند.
  • ماساژ شکم : ماساژ روده می تواند به بهبود حرکات روده کمک نماید. برای ماساژ مراحل زیر را دنبال کنید.
  1. دست‌ را بالای استخوان خاصره سمت راست قرار دهید.
  2. با فشار کم حرکات دایره ای را ایجاد کنید و طرف راست قفسه سینه ناحیه شکمی حرکت کنید.
  3. ماساژ باید از ناحیه بالای شکمی شروع و به سمت چپ قفسه سینه ختم شود.
  4. در آخر به سمت پایین و به طرف استخوان خاصره چپ حرکت کنید.
  5. در صورت احساس درد حرکات را متوقف نمایید.

غرغر شکم

صدای غرغر شکم ناشی از در هم آمیخته شدن،  محتویات مایع و گاز داخل روده، به علت انقباضات شدید روده ایجاد می شود. این حالت معمولاً ناشی از اضطراب، گرسنگی و یا ترس ناگهانی ایجاد می شود و در سندروم روده تحریک پذیر شایع تر است. همچنین صدای غرغر شکم ممکن است، ناشی از بیماری های روده نظیر کرون و یا انسداد روده ایجاد شود، که در این مورد علائم دیگری مخصوص به این بیماری ها نیز وجود خواهند داشت.



:: بازدید از این مطلب : 149
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مهدی پدرام اصل

انگل کرمک شایع ترین بیماری انگلی است که شیوع بسیاری در میان کودکان دارد البته احتمال درگیری بزرگسالان با این بیماری نیز وجود دارد. علت این امر را می توان ارتباط نزدیک با کودکان عنوان نمود. این بیماری علائم خاصی ندارد و اغلب در محیط های شلوغ مانند مدارس از طریق تماس فیزیکی و یا تغذیه ای به دیگر کودکان منتقل می شود. طول این کرم بین ۲ تا ۱۳ میلی متر و قطر آن ۱ تا ۳ میلی متر است. این کرم اغلب در روده بزرگ اقامت می کند.

  • انتقال کرمک
  • درمان انگل کرمک

     

    بیشتر بخوانید:

    کرم ها پس از یک الی دو هفته بالغ می شوند و جفت گیری می کنند سپس  کرم نر از بین می رود. در این مرحله کرم ماده که بارور شده به سمترکتوم یا همان راست روده حرکت می کند تا شب ها وارد کانال و دهانه مقعد شده و در آنجا تخم ریزی کند و سپس خود از بین می رود. تخم های ریخته شده در طی ۶ ساعت جنین دار شده و برای ۲ الی ۳ هفته اجازه حیات می یابند. جنین کرم (لارو) خارج شده به طرف روده بزرگ میرود تا چرخه ذکر شده تکرار شود. این چرخه در حدود ۳ الی ۴ هفته ادامه دارد.

    انتقال کرمک

    در اغلب موارد تخم کرمک از طریق خوردن تخم کرم منتقل می شود. این انتقال می تواند با مصرف غذای آلوده و یا در دهان بردن دستان آلوده رخ دهد. این تخمک بسیار ریز است و امکان انتقال آن از طریق هوا وجود ندارد.

    جلوگیری از انتقال کرمک به دیگران

    برای جلوگیری از انتشار کرمک نکات زیر را به یاد داشته باشید :

    • از خارش مقعد اجتناب ورزید
    • ناخن های فرد مبتلا را کوتاه نگه دارید.
    • کلیه لباس ها و ملافه های بیمار را بشویید
    • پس از هر اجابت مزاج دست ها با آب و صابون بشویید.
    • نکات بهداشتی را رعایت نمایید.

    به یاد داشته باشید پس از ابتلا به این انگل مصونیت در برابر آن نداشته و هنوز هم احتمال انتقال آن وجود دارد.

    درمان انگل کرمک

    قبل از اقدام به درمان توجه داشته باشید؛ درمان این مشکل باید به صورت خانوادگی انجام گیرد زیرا که احتمال انتقال آن زیاد است.  همچنین برای درمان نیاز است که همه انواع کرم های احتمالی نظیر ژیاردیا و کرمک و آسکاریس و آمیب مورد درمان قرار گیرند. یکی از راهکارهای اصلی برای درمان انگل کرمک مصرف مترونیدازول در کنار مبندازول است، مبندازول قرص جویدنی است و نباید همراه با آب خورده شود. اغلب کودکان به علت مزه خوب این قرص آن را مصرف می کنند ولی اگر کودک شما از مصرف آن امتناع ورزید، می توانید قرص را پودر کرده و در آب و غذای کودک از آن استفاده نمایید. مصرف این قرص برای کودکان زیر ۲ سال ممنوع است. مهمترین داروهای خوراکی که برای درمان انگل کرمک کاربرد دارد به این شرح است :

    • مبندازول
    • البندازول
    • پیرانتل پاموات

    این دارو ها شامل دوز اولیه و ثانویه هستید و معمول در طول یک دوره سه هفته ای مصرف می شوند، همچنین در صورتی که درمان به صورت کلی انجام نشود، ممکن است مجدداً مصرف دارو تجویز شود. علاوه بر مصرف دارو خوراکی، در صورتی که کودک دچار خارش در ناحیه مقعد باشد، پزشک مصرف پماد و کرم هایی مخصوص را تجویز می کند.

    درمان خانگی کرمک

    علاوه بر روشهای ذکر شده رعایت بهداشت و پاکیزه نگه داشتن محیط زندگی به شدت در از بین رفتن این کرمک ها تاثیرگذار است. برای این منظور می توانید تا بهبودی کامل ملحفه ها و لباس زیر ها کودک را بجوشانید. همچنین شستن منظم و مرتب دستها با آب و صابون به از بین بردن این کرمک ها کمک می کند.



:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 مرداد 1398 | نظرات ()